Workshops en activiteiten

Op deze pagina vind je een overzicht workshops en lezingen die je kan volgen. Hierbij kan je kiezen uit verschillende thema’s. Hieronder tref je het aanbod!

We hebben graag de controle over dingen. Helaas is dit, zeker in een snel veranderende wereld met zoveel verschillende invloeden om ons heen, niet altijd mogelijk. Wat gebeurt er wanneer we de controle kwijtraken? Als de dingen niet lopen, zoals we gewend zijn? En hoe ga je daarmee om? Op welke manier kun je op basis van lef, humor, acceptatie en zelfvertrouwen situaties zo veranderen dat obstakels eigenlijk veel kleiner zijn dan ze lijken?

Een uniek, fascinerend en heel herkenbaar verhaald van iemand die in zijn leven een enorme tegenslag heeft overwonnen en heeft geleerd dat niets onmogelijk is. Stap uit je vaste patronen en ervaar hoe je door van perspectief te veranderen bepaalde omstandigheden op een andere en veel positievere manier kunt benaderen

Informatie

Thema: Wij zijn eigenaar
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Joost

In zijn voordracht gaat El Hadioui in op de effecten van een (super-)diverse buitenschoolse leefwereld op de schoolcultuur in een stedelijke omgeving. Hij bespreekt dit binnen de context van de verscherpte kansenongelijkheid in het stedelijk onderwijs. In het bijzonder gaat hij in op het switchgedrag van leerlingen en studenten tussen de binnenschoolse en buitenschoolse leefwerelden. El Hadioui laat vervolgens zien hoe jongeren, ondanks deze mis-match tussen de leefwerelden, veerkrachtigheid kunnen ontwikkelen en komen tot het geloof in eigen kunnen – self efficacy – om de schoolladder te ervaren als hun ladder en deze te beklimmen. Deze laatste inzichten zijn gebaseerd op het grootschalige onderzoek op de 75 po, vo en mbo scholen die het professionaliseringsprogramma De Transformatieve School implementeren. Tijdens zijn voordracht verbindt hij voortdurend wetenschappelijk-theoretische concepten met praktische voorbeelden uit de alledaagse onderwijspraktijk binnen en buiten de lessen.

Informatie

Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Iliass el Hadioui
Stads- en onderwijssocioloog Iliass El Hadioui is als wetenschappelijk docent verbonden aan de Department of Psychology, Education and Child Studies van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Verder is hij programmaleider binnen het cultuurveranderings -en professionaliseringsprogramma De Transformatieve School. Hij is als onderzoeksleider van het programma Transformaties in het Grootstedelijk Onderwijs verbonden aan de afdeling Sociologie van de Vrije Universiteit in Amsterdam en als gastwetenschapper aan de Universiteit van Antwerpen. Ten slotte is hij een van de twaalf raadsleden in de Onderwijsraad.

VR als situationele educatietool! Bob neem je mee in hoe je als docent de student kan laten profiteren van een meeslepende leerervaring die beroepsgerichte situaties visueel en interactief maakt. WrapVR biedt een bibliotheek met verschillende VR-content, zoals simulaties, interactieve lessen en 3D-modellen. Ervaar hoe jij als docent eigen content kan uploaden of bestaande content aanpassen aan de je gewenst situatie.

Informatie

Thema: Onderwijs dat past
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Bob Harmse

Wellicht heb je de uitnodiging om mee te denken aan de Onderwijsvisie van Talland gezien. En mogelijk heb je ook deelgenomen aan een van de visie ontwikkelbijeenkomsten. Daar zijn we heel erg blij mee. Jouw visie en ervaringen zijn namelijk van groot belang bij het vormen van een Talland brede Onderwijsvisie. 

 Deze sessies hebben een voorlopige versie van de Talland brede Onderwijsvisie opgeleverd. De medewerkersdag willen wij aan grijpen om deze met jou verder te verdiepen, te
concretiseren en te verbeteren.

Hiervoor hebben we jou nodig want jij weet als geen ander hoe de hazen lopen binnen de opleiding(en) waar jij lesgeeft. 

Daarom is jouw input van groot belang. We willen je van harte uitnodigen om op 12 november aan te sluiten bij onze workshop.

Informatie

Thema: Onderwijs dat past
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Nicolette Lambriks, Patricia Swarts, Hanneke Duisterwinkel

De 21e-eeuw vraagt steeds meer en steeds vaker om multidisciplinair werken. In de zorg is dit door de steeds grotere rol die technologie zal spelen niet anders. De uitdagingen van morgen vragen vandaag al om creatieve ideeën en essentieel is out of the box denken. En dat is eng, want we zijn gewend om een technisch probleem met techneuten op te lossen en voor een verpleegkundig probleem zullen we toch vooral verpleegkundigen raadplegen. In een hackathon brengt het werkveld uitdagingen in die studenten aangrijpen om daarbij passende oplossingen te bedenken. Een hackathon stimuleert deelnemers tot het stellen van de niet-gestelde vraag en vanuit daar tot het aandragen van niet eerder bedachte oplossingen. Het uitgangspunt is multidisciplinariteit. Mensen (studenten) met verschillende achtergronden (bijvoorbeeld zorg, ICT, elektrotechniek) buigen zich over een actueel vraagstuk en zijn door hun multidisciplinariteit complementair aan elkaar. Er is slechts één voorwaarde: nieuwsgierig zijn. Ben jij dat al? 

Informatie

Thema: Onderwijs dat past
Dit is een: Workshop
Duur: 90 minuten

Let op: deze workshop duurt 90 minuten dus zal plaatsvinden tijdens ronde 1 en 2. Je kunt bij ronde 2 niet nog een workshop kiezen.

Gegeven door: Thomas Hoogebrugge

Geef jij studenten die zijn uitgevallen op het vmbo (TL of gelijkwaardig niveau) ook een kans om door te stromen naar MBO niveau 3-4? Sluit je dan aan om mee te praten en samen de weg te verkennen wat er voor jouw opleiding nodig is om de student individueel te begeleiden naar zijn of haar droomopleiding. Samen kijken we naar de persoonlijke ontwikkeling die wordt aangeboden bij Entree (Extra) en het curriculum en … wat noodzakelijk is voor de toekomst!

Informatie

Thema: Onderwijs dat past
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Martin Blok

Het Talland college wil graag voor iedere student een internationale leerervaring mogelijk maken. Hoe kun jij die belofte waarmaken aan jouw studenten (en collega’s).

Informatie

Thema: Onderwijs dat past
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Alda Bakker & Jeroen Rijks

De docent van 2030: Nu al beginnen!

De wereld om ons heen verandert sneller dan ooit, en de student van morgen – generatie Alpha – staat voor een toekomst vol nieuwe uitdagingen. Maar wat betekent dit voor ons als docenten? Hoe bereiden we onze studenten voor op een arbeidsmarkt die we zelf nog niet volledig kunnen overzien?

In deze interactieve workshop verkennen we samen de veranderende rol van de docent. Wat vraagt de toekomst van ons als begeleiders van het leerproces, meer dan enkel kennisoverdracht? We gaan op zoek naar de vaardigheden en gedragingen die de docent van 2030 nodig heeft om relevant te blijven en studenten te motiveren op hun eigen niveau en tempo.

Daarna gaan we praktisch aan de slag: je neemt een les mee die je volgende week moet geven, en we transformeren deze les met een toekomstgerichte bril. Hoe ziet die les eruit als de student centraal staat en jij je huidige middelen loslaat? Durf jij de uitdaging aan?

Informatie

Thema: Onderwijs dat past
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Gökhan Özkan

In opdracht van de ministeries van OCW en SZW werken SBB, UWV, TNO en CBS intensief samen aan één gemeenschappelijke skillstaal: CompetentNL. Eén herkenbare en betrouwbare standaard om skills bij alle beroepen en opleidingen te beschrijven. CompetentNL biedt partijen in het onderwijs en op de arbeidsmarkt informatie op maat over opleidingen of cursussen waarmee mensen de juiste, nog ontbrekende skills kunnen leren, die nodig zijn voor hun ontwikkeling of de stap naar (ander) werk. Hierbij is een directe koppeling met de mbo kwalificatiestructuur.

Tijdens de workshop krijg je informatie over CompetentNL en krijg je de kans om skills van CompetentNL concreet toe te passen.

Informatie

Thema: Wij zijn nabij
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Brigitte Barendse en Lianne Geersing

Netwerken en leren. Ben jij de Talland medewerker die naast zijn werk een masterstudie volgt ten behoeve van het onderwijs? Dan willen we graag vanuit een Community of Practice de mogelijkheid creëren om samen te komen. Een community of Practice werkt wanneer we vanuit een gezamenlijk aandachtsgebied de krachten bundelen en elkaar op weg helpen.

Herken je dit? Voor je masteropleiding moet je informatie verzamelen uit de hele onderwijsorganisatie, maar je weet niet waar te beginnen. Je vindt eindelijk een collega die goed geïnformeerd is, maar dan krijg je een overvloed aan nieuwe namen, projecten en specialisten. Wat is nog relevant? Hoe verzamel je effectief data en filter je het juiste? En hoe zorg je ervoor dat jouw bijdrage ook op lange termijn waardevol is voor je team of de sector?

Werken vanuit een Community of Practice draagt bij aan effectiever studeren. Samen met medestudenten tackle je actuele vraagstukken, herken je overlap en zorg je ervoor dat nieuw opgedane kennis duurzaam wordt toegepast binnen Talland. Maak je studie en onderzoek betekenisvol en laat kenniscapitaal niet verloren gaan.

In deze kick-off workshop is jouw bijdrage simpel. We gaan het gesprek aan over onze masterstudies. Vragen zoals; Wat studeer je, wat is er het allerleukste aan je studie en waar kun je nog hulp bij gebruiken staan centraal. Samen onderzoeken we gelijkenissen en verschillen die jou vervolgens weer op weg kunnen helpen in je studerend leven naast je werkzame Talland leven.

Informatie

Thema: Wij zijn allen eigenaar
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Patricia Swart Kalma

Praktijkopleiders beoordelen en begeleiden studenten vaak op een andere manier dan docenten. Dat is logisch: het is een andere leeromgeving. Tijdens het stagegesprek komen jullie bij elkaar. Een mooi moment om de verbinding te leggen en het leerproces van de student centraal te stellen.

In deze workshop leer je herkennen hoe jouw studenten in de praktijkleren, welke leerprocessen er plaatsvinden. Zodat je de student gericht kunt ondersteunen en stimuleren. Daarbij ben je instaat om met de opgedane kennis het stagegesprek optimaal te benutten.

Informatie

Thema: Wij zijn nabij
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Renate Robert

In de workshop neemt Karim je in twee interactieve sessies mee in een diepgaand gesprek over verbinding binnen de organisatie. Vaak richten we ons volledig op de studenten: we maken ons zorgen over hun mentale gezondheid, pakken stagediscriminatie aan en zetten ons in voor onderwijskwaliteit. We streven naar gelijke kansen en hebben hoge verwachtingen van onze studenten. Maar hoe zit het met de collega’s die dit werk dagelijks mogelijk maken.

De mensen die zich inspannen voor die gelijke kansen, voor de mentale gezondheid van de studenten, en die zorgen dat het onderwijs op niveau blijft. Voelen zij zich gezien en gewaardeerd? En heb je zelf hoge verwachtingen van hen?
In deze workshop gaan we hier dieper op in. We onderzoeken samen hoe we niet alleen voor de studenten, maar ook voor elkaar kunnen zorgen. Door middel van prikkelende stellingen gaan we met elkaar in dialoog en stropen we de mouwen op om in een energieke werkvorm concrete oplossingen te bedenken. Het doel is om niet alleen meer verbinding met de studenten te creëren, maar juist ook met de mensen die achter de schermen keihard werken.

Informatie

Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Karim Amghar
Karim Amghar is een Nederlandse schrijver voor o.a. Trouw en NRC, auteur van de boeken Van Radicaal Naar Amicaal en HOOR MIJ ZIE MIJ, programmamaker, televisiepresentator, onderwijsprofessional, trainer en docent van Marokkaanse afkomst. Voor de NTR presenteerde hij verschillende documentaire series waaronder de vijfdelige serie Geloof In Het Onderwijs over artikel 23 (de vrijheid van onderwijs) en of het nog van deze tijd is, de vierdelige serie Karim Pakt Zijn Kans over kansenongelijkheid en diversiteit in het onderwijs en presenteerde hij de afgelopen jaren verschillende nieuwe programma’s voor o.a. de NTR. Hij heeft verschillende artikelen geschreven voor de NRC over diversiteit, inclusie en kansengelijkheid en geeft aan vele organisaties workshops en masterclasses hierover.

Theatrale lezing waarbij je je geen moment verveeld

De gedachtesprong waarbij we ons verplaatsen in de geest van een ander is lastig, heel lastig. Zo voelt dat overigens niet voor de meesten van ons. Met speels gemak houden we voortdurend de geest (gedachten, gevoelens, wensen, enzovoort) van de mensen om ons heen in de gaten. Maar dit gemak is zeker niet voor iedereen weggelegd. Velen hebben die volautomatische blik op de geest van de ander niet, of in mindere mate. Je zou kunnen spreken van sociale slechtziendheid. Deze lezing is bedoeld om geïnteresseerden gevoelig te maken voor de problemen van mensen met een beperkt sociaal gezichtsveld. Daarnaast wordt een heldere methode aangereikt om de wereld vanuit dit beperkte perspectief te bekijken. Op basis hiervan kan begeleiding van leerlingen, ouders of cliënten aangepast en verscherpt worden, want juist bij sociale slechtziendheid is maatwerk geboden.

Als bonus krijgt u enkele onontbeerlijke relatie-adviezen.

Informatie

Thema: Lezing
Dit is een: Lezing
Duur: 90 minuten

Let op: deze workshop duurt 90 minuten dus zal plaatsvinden tijdens ronde 1 en 2. Je kunt bij ronde 2 niet nog een workshop kiezen.

Gegeven door: Ronald Hünneman
Ronald Hünneman studeerde filosofie in Groningen. Daarna werkte hij 13 jaar als groepsleerkracht in het Cluster IV onderwijs en 12 jaar als docent aan de Rijksuniversiteit van Groningen bij de studie Kunsten, Cultuur & Media. Al ruim dertig jaar verzorgt hij lezingen, trainingen en onderwijs aan volwassenen. Op het gebied van filosofie, onderwijs en kunst. Hij ziet het als de taak van een filosoof om mensen aan het denken te zetten, en vastgeroeste denkpatronen los te wrikken. Alleen zo komt er meer ruimte voor nieuwe denkwegen. Daarom zoekt hij in lezingen, trainingen, cursussen, stand-up filosofie en theater, altijd de grens op. Dat levert gegarandeerd leerzaam vermaak en gespreksstof op.

TEAMTRAINING OM SIGNALEN VAN CRIMINELE UITBUITING TE ERKENNEN EN HERKENNEN BIJ LEERLINGEN/STUDENTEN

Als onderwijsmedewerker zal je soms een onderbuikgevoel hebben bij bepaalde situaties. Is hier sprake van ondermijning? Welke signalen duiden op criminele uitbuiting?
Zit iemand onder jouw ogen klem in de wereld van georganiseerde criminaliteit? In de training “Onder mijn ogen” krijg je daarop een antwoord, leer je de signalen te herkennen en te koppelen en eventuele actie te ondernemen.

Informatie

Thema: Wij zijn nabij
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Fank Planten

De sleutel voor mentale veerkracht – hoe motiveer jij jezelf?

Als deze tijd iets van ons vraagt is het mentale veerkracht en helder blijven denken. Ja, tuurlijk, maar hoe dan? Hoe beïnvloed jij jouw mentale veerkracht? Er is een direct verband met onze motivatoren. Hoe meer we onze ‘batterij’ vullen met onze psychologische behoeften, hoe meer energie we hebben om veerkrachtig met situaties en onszelf om te gaan.

Kortom: Hoe motiveer jij jezelf en zorg je voor mentale veerkracht?

In deze workshop vertelt ‘Zuub training coaching begeleiding’ (Aad Zuurbier) je graag over de 8 manieren waarop we gemotiveerd worden, ontdek welke voor jou leidend zijn en wat het voorspelbare gedrag is als dit ontbreekt.

Informatie

Thema: Wij zijn allen eigenaar
Dit is een: Workshop
Duur: 90 minuten

Let op: deze workshop duurt 90 minuten dus zal plaatsvinden tijdens ronde 1 en 2. Je kunt bij ronde 2 niet nog een workshop kiezen.

Gegeven door: Aad Zuurbier

De VR Workshop EARTH FROM SPACE® is een indrukwekkende VR-workshop die deelnemers helpt een beter begrip te krijgen van onze biosfeer, atmosfeer en oceanen. Met deze nieuwe kennis en inzichten zijn leiders en hun teams beter in staat om betekenisvolle impact te creëren. Dit is de eerste VR-workshop voor leiderschap ter wereld die gebaseerd is op het zogenaamde Overview Effect. De workshop biedt een unieke ervaring die je team aanmoedigt om onze planeet vanuit een nieuw perspectief te ontdekken. Door de nieuwsgierigheid naar onze planeet aan te wakkeren, stimuleer je een cultuur van voortdurend leren en groeien, waardoor transformatie binnen jouw organisatie mogelijk wordt.

Informatie

Thema: Wij zijn allen eigenaar
Dit is een: Workshop
Duur: 90 minuten

Let op: deze workshop duurt 90 minuten dus zal plaatsvinden tijdens ronde 1 en 2. Je kunt bij ronde 2 niet nog een workshop kiezen.

Gegeven door: Studio Why Kees Froeling

Het is altijd leuk om met elkaar te gaan bowlen. Het hotel beschikt over een uitgebreide en sfeervolle bowlingbaan met gezellige muziek en mooie lichteffecten. Perfect om tussendoor even een gezellige activiteit met collega’s te doen.

Informatie

Thema: Ontmoeting en verbinding
Dit is een: Activiteit
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Lucky Strike Bowling

De percussie workshop, of trommel workshop, van Brapewo zorgt voor een krachtige groepsdynamiek, zit vol humor en interactie. De workshopleider neemt u op zijn geheel eigen wijze mee op een muzikale reis. Swingende muziek, interactie en humor zijn enkele kernwaarden.

Informatie

Thema: Ontmoeting en verbinding
Dit is een: Activiteit
Duur: 90 minuten

Let op: deze workshop duurt 90 minuten dus zal plaatsvinden tijdens ronde 1 en 2. Je kunt bij ronde 2 niet nog een workshop kiezen.

Gegeven door: Brapewo

Tussendoor tijd voor een ronde ontspanning? De Silent Disco tijdens de medewerkersdag in de kroeg biedt een unieke ervaring waarbij iedereen dezelfde muziek beleeft via draadloze koptelefoons. Een gedeeld, maar toch persoonlijk muzikaal moment!

Informatie

Thema: Ontmoeting en verbinding
Dit is een: Activiteit
Duur: 45 minuten
Gegeven door: DJ!

Zin in een energieke en verrassende manier om je collega’s beter te leren kennen? In deze workshop gaan we samen op een speelse manier ontdekken, verbinden en plezier maken. Met een aantal interactieve spellen laten we ons meenemen in een reis van ontmoeten, vertrouwen en samenwerken. Dit alles in een veilige en ontspannen sfeer waarin je op een laagdrempelige manier verbindt met anderen en mogelijk zelfs nieuwe inzichten opdoet. Geen voorbereiding nodig, gewoon komen en meedoen! Plezier is gegarandeerd.

Informatie

Thema: Ontmoeting en verbinding
Dit is een: Workshop
Duur: 90 minuten

Let op: deze workshop duurt 90 minuten dus zal plaatsvinden tijdens ronde 1 en 2. Je kunt bij ronde 2 niet nog een workshop kiezen.

Gegeven door: Zohair el Abd
Docent burgerschap/ethiek en projectleider Startup Futureproof

Workshop psychosociale creatieve training. Deze training is zelf opgezet en gemaakt door Ninah Harmse en Lieselore van Dokkum.

De training geven zij ook aan jongeren en gaat over ‘wie ben ik, wat zijn mijn krachten, valkuilen en hoe zie ik dat in mijn werk’. Het is een verbindende training waarbij aan de hand van een superheld die wordt gecreëerd aan elkaar de krachten worden gepresenteerd.

Informatie

Thema: Ontmoeting en verbinding
Dit is een: Workshop
Duur: 90 minuten

Let op: deze workshop duurt 90 minuten dus zal plaatsvinden tijdens ronde 1 en 2. Je kunt bij ronde 2 niet nog een workshop kiezen.

Gegeven door: Ninah Harmse

Waar word je blij van?

Hoe krijg je de regie over je eigen “werk”geluk? En hoe kun je een ander, je collega of je studenten, hierin ondersteunen?

Tijdens een strandwandeling inspireren we elkaar naar nog meer “werk”geluk.

Informatie

Thema: Ontmoeting en verbinding
Dit is een: Activiteit
Duur: 90 minuten

Let op: deze workshop duurt 90 minuten dus zal plaatsvinden tijdens ronde 1 en 2. Je kunt bij ronde 2 niet nog een workshop kiezen.

Gegeven door: Chris Bakker

Als je het leuk vindt om iets meer te leren over persoonlijkheidstypen, jouw gedrag en voorkeurskleur(en) en het effect op je (werk)omgeving, meld je dan aan voor deze workshop! We gaan veel oefeningen ‘doen’, waarbij je jezelf en de ander beter gaat leren kennen. De workshop is vooral geschikt voor collega’s die nog niet bekend zijn met Insigths Discovery en/of DISC

Informatie

Thema: Ontmoeting en verbinding
Dit is een: Workshop
Duur: 90 minuten

Let op: deze workshop duurt 90 minuten dus zal plaatsvinden tijdens ronde 1 en 2. Je kunt bij ronde 2 niet nog een workshop kiezen.

Gegeven door: Judith Bergsma en Marcel Twisk

We hebben graag de controle over dingen. Helaas is dit, zeker in een snel veranderende wereld met zoveel verschillende invloeden om ons heen, niet altijd mogelijk. Wat gebeurt er wanneer we de controle kwijtraken? Als de dingen niet lopen, zoals we gewend zijn? En hoe ga je daarmee om? Op welke manier kun je op basis van lef, humor, acceptatie en zelfvertrouwen situaties zo veranderen dat obstakels eigenlijk veel kleiner zijn dan ze lijken?

Een uniek, fascinerend en heel herkenbaar verhaald van iemand die in zijn leven een enorme tegenslag heeft overwonnen en heeft geleerd dat niets onmogelijk is. Stap uit je vaste patronen en ervaar hoe je door van perspectief te veranderen bepaalde omstandigheden op een andere en veel positievere manier kunt benaderen

Informatie

Thema: Wij zijn eigenaar
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Joost

Het creëren van een werkende arbeidsmarkt in de regio Noord-Holland Noord, waarbij 32 partijen binnen de triple helix (samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en onderwijsinstellingen) effectief samenwerken, vereist een strategische aanpak. RPAnhn werkt al bijna 25 jaar aan arbeidsmarktregio waarbij inclusiviteit, duurzame inzetbaarheid en een leven lang ontwikkelen centraal staan!

Informatie

Thema: Wij zijn nabij
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten

Tijdens deze workshop krijg je praktische tips en werkvormen om lezen een grote rol te geven in je lessen.

Informatie

Thema: Wij zijn nabij
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Esther Dekker

Op verschillende plekken binnen Talland zijn er al mooi voorbeelden van flexibel onderwijs. Kom luisteren naar deze voorbeelden en wordt geïnspireerd om zelf aan de slag te gaan.

Informatie

Thema: Onderwijs dat past
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Diverse sprekers

We duiken in de wereld van kunstmatige intelligentie (AI), van de basisprincipes en geschiedenis tot hoe het precies werkt en waar je het in het dagelijks leven tegenkomt. We bespreken ook hoe AI creativiteit beïnvloedt en hoe je effectieve prompts kunt maken om het meeste uit AI te halen. daarnaast kijken we naar de uitdagingen en kansen van AI in het onderwijs, voor zowel leraren als studenten en laten we handige tools en technieken zien die AI biedt. Tot slot werpen we een blik op de toekomst van AI in het onderwijs en hoe het leren voorgoed kan veranderen.

Informatie

Thema: Onderwijs dat past
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Schurq.

Wellicht heb je de uitnodiging om mee te denken aan de Onderwijsvisie van Talland gezien. En mogelijk heb je ook deelgenomen aan een van de visie ontwikkelbijeenkomsten. Daar zijn we heel erg blij mee. Jouw visie en ervaringen zijn namelijk van groot belang bij het vormen van een Talland brede Onderwijsvisie. 

 Deze sessies hebben een voorlopige versie van de Talland brede Onderwijsvisie opgeleverd. De medewerkersdag willen wij aan grijpen om deze met jou verder te verdiepen, te
concretiseren en te verbeteren.

Hiervoor hebben we jou nodig want jij weet als geen ander hoe de hazen lopen binnen de opleiding(en) waar jij lesgeeft. 

Daarom is jouw input van groot belang. We willen je van harte uitnodigen om op 12 november aan te sluiten bij onze workshop.

Informatie

Thema: Onderwijs dat past
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Nicolette Lambriks, Patricia Swarts, Hanneke Duisterwinkel

Rekenen komt overal voor, ook in het toekomstige beroep van onze studenten, hoe integreer je het rekenen dat de studenten voor hun beroep nodig hebben met jouw rekenlessen.
Hiermee gaan we actief aan de slag, verdiepen, ontwerpen en uitvoeren. Een voorbereiding voor een geslaagde rekenles!
Aan het einde van de 45 minuten heb je een rekenles voorbereid die je zo in de praktijk kan geven!

Informatie

Thema: Onderwijs dat past
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Bart Lakeman

Onderwijs is een proces waar je als onderwijsteam constant mee bezig bent. Steeds het onderwijs aanpassen aan de studenten, het werkveld of nieuwe kwalificatiedossiers. Om de teams hierin te kunnen ondersteunen is binnen het Talland het ontwerpteam onderwijs ontstaan. Het ontwerpteam staat klaar om de teams te ondersteunen bij vragen en opdrachten met betrekking tot vernieuwingen en innovaties. Dit aan de hand van vastgestelde processtappen. De inhoud van het onderwijs blijft bij het team liggen, maar hoe fijn is het om begeleid te worden in de juiste stappen en het proces.

MBO2030 wij nemen je mee!

Informatie

Thema: Onderwijs dat past
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Talland Ontwerpteam

Mag je uitgaan met studenten? Moet je altijd opnemen als je leidinggevende belt? Mag je een student voor je laten werken? Is een relatie op de werkvloer mogelijk?

En wat doe je eigenlijk als je twijfelt of iets wel ok is? Hoe kun je een gesprek het beste aanpakken, en doe je dat met of zonder leidinggevende?

Informatie

Thema: Wij zijn nabij
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Carmen Kroon

Hoe goed ben jij voorbereid op je digitale veiligheid? Wat betekent het eigenlijk en hoe bewust ben je? Leer hier alles over en test je kennis samen met Pim en Ramon die onze studenten hier hun beroep van laten maken.

Informatie

Thema: Wij zijn allen eigenaar
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Pim Langeveld

In de workshop neemt Karim je in twee interactieve sessies mee in een diepgaand gesprek over verbinding binnen de organisatie. Vaak richten we ons volledig op de studenten: we maken ons zorgen over hun mentale gezondheid, pakken stagediscriminatie aan en zetten ons in voor onderwijskwaliteit. We streven naar gelijke kansen en hebben hoge verwachtingen van onze studenten. Maar hoe zit het met de collega’s die dit werk dagelijks mogelijk maken.

De mensen die zich inspannen voor die gelijke kansen, voor de mentale gezondheid van de studenten, en die zorgen dat het onderwijs op niveau blijft. Voelen zij zich gezien en gewaardeerd? En heb je zelf hoge verwachtingen van hen?
In deze workshop gaan we hier dieper op in. We onderzoeken samen hoe we niet alleen voor de studenten, maar ook voor elkaar kunnen zorgen. Door middel van prikkelende stellingen gaan we met elkaar in dialoog en stropen we de mouwen op om in een energieke werkvorm concrete oplossingen te bedenken. Het doel is om niet alleen meer verbinding met de studenten te creëren, maar juist ook met de mensen die achter de schermen keihard werken.

Informatie

Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Karim Amghar
Karim Amghar is een Nederlandse schrijver voor o.a. Trouw en NRC, auteur van de boeken Van Radicaal Naar Amicaal en HOOR MIJ ZIE MIJ, programmamaker, televisiepresentator, onderwijsprofessional, trainer en docent van Marokkaanse afkomst. Voor de NTR presenteerde hij verschillende documentaire series waaronder de vijfdelige serie Geloof In Het Onderwijs over artikel 23 (de vrijheid van onderwijs) en of het nog van deze tijd is, de vierdelige serie Karim Pakt Zijn Kans over kansenongelijkheid en diversiteit in het onderwijs en presenteerde hij de afgelopen jaren verschillende nieuwe programma’s voor o.a. de NTR. Hij heeft verschillende artikelen geschreven voor de NRC over diversiteit, inclusie en kansengelijkheid en geeft aan vele organisaties workshops en masterclasses hierover.

TEAMTRAINING OM SIGNALEN VAN CRIMINELE UITBUITING TE ERKENNEN EN HERKENNEN BIJ LEERLINGEN/STUDENTEN

Als onderwijsmedewerker zal je soms een onderbuikgevoel hebben bij bepaalde situaties. Is hier sprake van ondermijning? Welke signalen duiden op criminele uitbuiting?
Zit iemand onder jouw ogen klem in de wereld van georganiseerde criminaliteit? In de training “Onder mijn ogen” krijg je daarop een antwoord, leer je de signalen te herkennen en te koppelen en eventuele actie te ondernemen.

Informatie

Thema: Wij zijn nabij
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Fank Planten

Wij gaan in deze sessie een persoonlijke verkenning rondom eigenaarschap. We gaan in dialoog met elkaar over eigenaarschap, verantwoordelijkheid en voldoening in je werk. Wat zijn je ideeën en ervaringen? Sta jij op als anderen blijven zitten? Acteer je op aangeven of vraag je meer van jezelf? Spreek je collega’s aan of laat je dat liever aan de manager over? Voel je speelruimte en vertrouwen vanuit de manager of loop je aan een touw? Hoe staat het met voldoening en werkplezier en hoe verhoudt zich dit tot eigenaarschap?

Informatie

Thema: Wij zijn allen eigenaar
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Ruud Niemeijer

Het is altijd leuk om met elkaar te gaan bowlen. Het hotel beschikt over een uitgebreide en sfeervolle bowlingbaan met gezellige muziek en mooie lichteffecten. Perfect om tussendoor even een gezellige activiteit met collega’s te doen.

Informatie

Thema: Ontmoeting en verbinding
Dit is een: Activiteit
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Lucky Strike Bowling

Tussendoor tijd voor een ronde ontspanning? De Silent Disco tijdens de medewerkersdag in de kroeg biedt een unieke ervaring waarbij iedereen dezelfde muziek beleeft via draadloze koptelefoons. Een gedeeld, maar toch persoonlijk muzikaal moment!

Informatie

Thema: Ontmoeting en verbinding
Dit is een: Activiteit
Duur: 45 minuten
Gegeven door: DJ!

In Talland stelt zichzelf voor komen veel verschillende onderwerpen aan bod die op dit moment spelen binnen de organisatie. Wil je hier meer van weten en hierover in gesprek bezoek dan de markt van Talland stelt zich voor.
Hier kan je onder andere informatie ophalen en in gesprek over de volgende onderwerpen: TIM, doorstroom, kwaliteitsagenda, LOB, ombudsman, vertrouwenspersonen en de practoraten.

Informatie

Thema: Talland
Dit is een: Lezing
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Diverse sprekers

Demonstratie van mogelijkheden in content creatie voor het onderwijs. Denk bijvoorbeeld aan lesmateriaal, verslagen voor studenten en social media posts.

Informatie

Thema: Onderwijs dat past
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Frank Schaap & Richard Toepoel

Hoe zou het zijn als je de beroepspraktijk in kunt zetten in jouw klas? In deze workshop laten we zien hoe je van de beroepspraktijk van de student virtueel lesmateriaal kunt bouwen. Laat je inspireren!

Informatie

Thema: Onderwijs dat past
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Rob Wijnberger

Wellicht heb je de uitnodiging om mee te denken aan de Onderwijsvisie van Talland gezien. En mogelijk heb je ook deelgenomen aan een van de visie ontwikkelbijeenkomsten. Daar zijn we heel erg blij mee. Jouw visie en ervaringen zijn namelijk van groot belang bij het vormen van een Talland brede Onderwijsvisie. 

 Deze sessies hebben een voorlopige versie van de Talland brede Onderwijsvisie opgeleverd. De medewerkersdag willen wij aan grijpen om deze met jou verder te verdiepen, te
concretiseren en te verbeteren.

Hiervoor hebben we jou nodig want jij weet als geen ander hoe de hazen lopen binnen de opleiding(en) waar jij lesgeeft. 

Daarom is jouw input van groot belang. We willen je van harte uitnodigen om op 12 november aan te sluiten bij onze workshop.

Informatie

Thema: Onderwijs dat past
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Nicolette Lambriks, Patricia Swarts, Hanneke Duisterwinkel

Kwaliteit van toetsing vinden we belangrijk, maar…hoe breng je de toetskwaliteit in beeld en hoe is de kwaliteit van de toetsing binnen jullie team eigenlijk?

Tijdens deze workshop spelen we het interactieve spel ‘De Toetsing Getoetst’, dat gebaseerd is op het Toetsweb. Dit spel is speciaal ontworpen om de kwaliteit van toetsing op een leuke en leerzame manier te verbeteren.

Door vragen te beantwoorden die je uitdagen om kritisch na te denken over verschillende aspecten van toetsing krijg je inzicht in de sterke en zwakke punten van de toetsing en kun je met elkaar bepalen welke verbeteracties jullie willen inzetten om de kwaliteit van toetsing te verbeteren.

Informatie

Thema: Onderwijs dat past
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Mariëtte Nauta

Deze dynamische VR past zich aan actuele uitdagingen aan, maakt trainingen boeiender en verhoogt het leerresultaat, waardoor gebruikers waardevolle vaardigheden ontwikkelen voor complexe situaties in een veilige omgeving.
VR-software stelt trainers en professionals in staat cruciale vaardigheden te ontwikkelen die essentieel zijn voor het navigeren van complexe situaties. We richten ons op het versterken van communicatieve en sociale vaardigheden en het omgaan met onbegrepen gedrag.

CleVR vormt de brug tussen de theorie en de complexe werkelijkheid. Met de interactieve virtual reality toepassing kan de praktijk virtueel geoefend worden.

Informatie

Thema: Onderwijs dat past
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: CleVR: Eddy Santino, Guntur Santino en Ricardo Abbas

Wanneer je alleen eigenaarschap wilt nemen in de comfortzone, dan is deze workshop niks voor jou. Wanneer je wilt ontdekken wat jij eraan kan doe om eigenaarschap te nemen over de echte uitdagingen, antwoorden en oplossingen binnen jouw team, dan ben je van harte welkom.

Informatie

Thema: Wij zijn allen eigenaar
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Wouter Bruins en Marc Smeets
De kracht van elkaar echt kunnen aanvullen begint bij een sterke eigen ontwikkeling; weten wie je bent en waar je voor staat. Zo kun je vanuit je eigen kracht open staan voor de krachten van de ander en dan wordt samenwerken pas echt samen!! 17 jaar geleden leerden wij elkaar kennen en zijn we naast vrienden en collega’s, nu ook bedrijfspartners. We volgden elkaars ontwikkelingen op de voet, stimuleerden elkaar het beste uit ons zelf te halen en bouwden als collega’s aan onze samenwerking. Onze basis ligt beide binnen het werkveld van Defensie en zoals ze daar zouden zeggen was het vanaf de eerste minuut duidelijk; “wij hebben dezelfde bloedgroep” . WOUTER; het best te omschrijven als krachtig en doeltreffend, zowel in woord als daad. Met zijn sterk ontwikkeld eigen sociaal emotioneel kompas weet hij niet alleen altijd en overal de juiste sfeer en mindset te creëren, maar legt hij ook feilloos bij de ander de vinger op de zere plek. De gouden combinatie van de juiste snaar weten te raken, als ook het bieden van veiligheid en betrokkenheid, zodat de ander ook echt tot ontwikkeling kan komen, is een zeldzaam goed in deze branche. Binnen het werkveld van Defensie ontwikkelde hij zijn sterke tactisch- en organisatorisch inzicht wat hij vervolgens binnen verschillende onderwijsinstellingen wist te combineren met zijn passie voor het inspireren en motiveren van anderen, zodat ook zij het beste uit zichzelf weten te halen. Wouter, 44 lentes jong groeide op in Twente en vond via Groningen zijn weg naar Limburg waar hij samen met Marc inmiddels een sterk en krachtig netwerk heeft opgebouwd, waar ze nu binnen Ruygh de vruchten van plukken. Wouters unieke en authenthieke combinatie van een ruwe bolster, blanke pit, garandeerd een ontmoeting die je bij blijft. MARC; een man met een ijzeren discipline, die zowel voor zichzelf als voor de ander altijd voor een 10 zal gaan. Hij weet met humor, daadkracht en een uiterst sterk ontwikkelde intuïtie, situaties snel te taxeren. Marc is eerlijk en oprecht, zal zeggen waar het op staat en gaat het benoemen van de kern niet uit de weg. Vanuit zijn grote ervaring als zowel militair als docent vindt hij altijd een weg om het einddoel te behalen. En net als binnen Defensie draagt hij ook binnen het onderwijs uit dat een groep zo sterk is als de zwakste schakel. Hij weet dan ook niet alleen ieder individu, maar ook een groep als geheel feilloos tot een hoger niveau te tillen. Marc gaat een fysieke uitdaging nooit uit de weg. Enkel het trainen van spierkracht is hierbij onvoldoende, mentale kracht en een sterk mentaal uithoudingsvermogen onderhouden en trainen kent voor hem een gelijke waarde en dit staat dan ook hoog in het vaandel bij Marc. Marc 43 lentes jong, heeft zijn wortels en basis liggen in het prachtige Limburg waar hij niet alleen een groot sociaal, maar ook werk gerelateerd netwerk heeft opgebouwd. Zowel privé als werk gerelateerd is Marc zijn authenticiteit en benaderbaarheid een groot goed. Wanneer Marc zijn zinnen ergens op heeft gezet is het doel niet bereiken, dan ook geen optie. Een man een man, een woord een woord.

Inzicht in hoe handelingsgericht werken (hgw) kan bijdragen aan een effectieve begeleidingsstructuur binnen het Talland College.

In gesprek over begeleiding in de dagelijkse praktijk en praktische tools voor implementatie van HGW.

Informatie

Thema: Wij zijn nabij
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: 2 workshopgevers + gespreksleiders van Team Advies & Begeleiding (TAB) Miris Reuver, Petra Peters, Barbara Brouwer, Thijs Overgoor, Angelique de Vries-Fatels

Op 12 november geeft Jeanneke Scholtens de keynote De Toekomst is Fantastisch. In deze lezing gaan we in 4 stappen telkens iets ruimer denken, om uiteindelijk ruimdenkend de toekomst tegemoet te gaan. Wil je hier jezelf verder in bekwamen? Dan kun je meedoen aan de workshop Door de ogen van….

Door de ogen van..
Misschien heb je wel eens gehoord van de Living Library. Naar Deens idee kun je in de Living Library levende boeken lenen en met deze mensen in gesprek. Zo kun je mensen leren kennen, die anders in het leven staan dan jijzelf. Het zijn mensen die een stigma vertegenwoordigen, veel te maken krijgen met vooroordelen; die bijvoorbeeld blind zijn, in de gevangenis hebben gezeten, activistisch zijn of autistisch, het kan van alles zijn! Hoe ziet de wereld er door de ogen van die ander uit?

Denk eens na…
Iedereen is natuurlijk een interessant levend boek, ook jij! Welk vooroordeel ben jij veel tegen gekomen in je leven? Welk label draag jij, misschien wel bewust en zelfgekozen, of wellicht opgespeld door anderen. Ben je feministisch, gelovig of juist atheïstisch, dyslectisch, boer, boomer, gen-z, dierenrechten-activist, of overtuigd veganist? Ben je jong, oud, verslavingsgevoelig, fulltime werkende moeder of juist parttimer en vindt iemand anders daar wel eens wat van? Bedenk iets waar je wel eens vooroordelen over tegen komt. Misschien ben je van huis uit links opgevoed, geëmancipeerd, calvinistisch, of heb je een overtuiging waar veel vooroordelen over bestaan. Misschien schiet het je direct te binnen of moet je er even over nadenken. Kijk eens op https://livinglibrary.nl voor voorbeelden.

Tijdens de workshop
zal Jeanneke Scholtens een introductie op ruimdenkendheid geven,
bedenk je een label dat bij jou past
gaan we in tweetallen in gesprek over de labels die we hebben opgeplakt
en kijken we door elkaars ogen naar de wereld
Ontdek waarin je van elkaar verschilt en overeenkomt met de ander
Verruimen we ons blikveld

Informatie

Thema: Wij zijn allen eigenaar
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Jeanneke Scholtens

We willen allemaal betere mensen worden in een betere wereld met betere technologie. Maar dat is nog niet zo makkelijk, zeker niet in tijden van exponentiële technologie. Hoe zorgen we ervoor dat wij bepalen wat we van digitale technologie verwachten in plaats van dat we onszelf definiëren in termen van digitale technologie? Hoe verhouden we ons tot geavanceerde kunstmatige intelligentie? ChatGPT en andere vormen van AI? Wat doen we met data? Hoe worden we gelukkiger met digitale technologie? En, hoe kunnen we zelf actief worden? Moeten we onze innerlijke, digitale gremlin wakker kussen? En waarom? En wat hebben jezus-op-toast en op afstand bestuurbare kakkerlakken daarmee te maken? In een hilarische, dynamische en schurende presentatie gaat Rens van der Vorst op zoek naar antwoorden.

Informatie

Dit is een: Lezing
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Rens van der Vorst
Rens van der Vorst (53) is Bredanaar en technofilosoof. Hij werkt als fulltime docent en onderzoeker bij Fontys Hogescholen, en helpt studenten zo praktisch mogelijk na te denken over hun relatie met technologie. Daarnaast bouwt hij samen met studenten aan oplossingen die de wereld een beetje beter maken. Zo bouwde hij een alternatief voor de ‘onmenselijke’ CAPTCHA tests (www.ceptcha.com), maakte hij een complotspel, een moreel bordspel en een wereldwijd gebruikte tool waarmee de impact van elke technologie kan worden beoordeeld (www.tict.io). In 2023 verscheen zijn nieuwste boek: Digitale Gremlins.

Het beroepsonderwijs staat meer en meer voor de (complexe) uitdaging om toekomstbestendige en dus wendbare vakmensen op te leiden (samen met het werkveld!). Door de praktijk als uitgangspunt te nemen en leren & werken te verweven, kun je maatschappelijke ontwikkelingen sneller een plek geven binnen het beroepsonderwijs. Daarnaast hebben we gezien dat ‘de kwartjes sneller vallen’ bij studenten omdat wat ze leren betekenisvol is.

In deze workshop word je lid-voor-één-dag van het Practoraat Praktijkleren. Aan de hand van (ingebrachte) vraagstukken verkennen we met elkaar waar je tegenaan kan lopen en wat hier zou kunnen werken. Dit doen we met een onderzoekende houding. We bouwen op elkaars ideeën en stimuleren elkaars ‘denk en doekracht’.

Voorbeelden van vraagstukken zijn:
– Hoe werk je echt in wederkerigheid samen?
– Wat vraagt leren & werken in deze leeromgevingen van begeleiders en docenten?
– Hoe maken we het leren van betrokkenen in die leeromgeving zichtbaar?

Informatie

Thema: Wij zijn nabij
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Erna van Ophem en Renate Robert

Welkom in ons burgerschapscafé! In samenwerking met expertisepunt burgerschap en de HvA raak je up tot date over de nieuwe kwalificatie-eisen, het instellingsexamen, de bekwaamheid burgerschapsdocent. In het filocafé kun je jouw mening aanscherpen. Wat vind jij van burgerschap in Talland?

Informatie

Thema: Wij zijn nabij
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Willine

Digitaal Burgerschap in het curriculum

Wil jij jouw studenten helpen zich veilig en zelfverzekerd te bewegen in onze digitale wereld? Tijdens deze interactieve workshop ontdek je hoe je Digitaal Burgerschap kunt integreren in je lessen en maak je kennis met praktische voorbeelden van collega’s.

Wat kun je verwachten?

Voorbeelden van lessen over digitale geletterdheid en mediawijsheid.

Inspiratie om zelf aan de slag te gaan met Digitaal Burgerschap.

Gezamenlijk brainstormen over hoe we onze studenten weerbare digitale burgers maken.

Sluit je aan en bouw mee aan een toekomst waarin onze studenten online én offline sterk staan!

Informatie

Thema: Wij zijn nabij
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Rachel Kok

Virtual OV is een Virtual Reality-platform ontwikkeld voor neurodivergente mensen, zoals die met autisme, een licht verstandelijke beperking of andere neurologische diversiteit. Het doel is om deze mensen zelfredzamer en zelfverzekerder te maken bij het gebruik van openbaar vervoer.

Informatie

Thema: Wij zijn allen eigenaar
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Erik Welling en Joke de Haan

Duurzaamheid voelt soms als een groot en ongrijpbaar onderwerp, maar juist onze ogenschijnlijke kleine en alledaagse keuzes maken vaak grote impact op de wereld. Wil jij weten waar je het grootste verschil kunt maken? Bereken jouw impact tijdens de workshop en leer hoe jij in je persoonlijke leven en op je werk impact kunt maken.

Informatie

Thema: Wij zijn allen eigenaar
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Lotte Blesgraaf

Gezondheid is van iedereen! Wij gunnen het iedereen om vitaal te zijn. Op welke manier heb je hier invloed op?

Informatie

Thema: Wij zijn allen eigenaar
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Chris Bakker

Het is altijd leuk om met elkaar te gaan bowlen. Het hotel beschikt over een uitgebreide en sfeervolle bowlingbaan met gezellige muziek en mooie lichteffecten. Perfect om tussendoor even een gezellige activiteit met collega’s te doen.

Informatie

Thema: Ontmoeting en verbinding
Dit is een: Activiteit
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Lucky Strike Bowling

Tussendoor tijd voor een ronde ontspanning? De Silent Disco tijdens de medewerkersdag in de kroeg biedt een unieke ervaring waarbij iedereen dezelfde muziek beleeft via draadloze koptelefoons. Een gedeeld, maar toch persoonlijk muzikaal moment!

Informatie

Thema: Ontmoeting en verbinding
Dit is een: Activiteit
Duur: 45 minuten
Gegeven door: DJ!

Wil je nieuwe collega’s leren kennen? Kom naar ‘Ontmoeten zonder moeten.’

Wat kun je gaan doen?
1. Wat een portret! Interview je collega en maak een foto voor op het Talland-profiel. Schrijf eventueel samen ook een tekstje.

2. Eerlijk spel. Hoe fanatiek zijn jullie? Test het met een spelletje Regenwormen, Yogi of Skibbo.

3. Ga voor een loopje! Kies twee opdrachtkaarten en ga met een of twee collega’s aan de wandel.

4. Ontmoet op jouw manier.

Informatie

Thema: Ontmoeting en verbinding
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Marjon Hetsen en Helen van Wessel

Een bijzondere voorstelling door imker William Mosch. Bekend van www.adopteereenbij.nl en www.beeinbusiness.nl *

Samenwerken zonder vleugelschade. – ‘Hoe dóen ze dat toch?’

Koen en William, vrienden vanaf de basisschool besluiten op een dag om van meer betekenis te zijn voor de natuur en de mensheid. Ze besluiten imker te worden. Wat kunnen we van het bijenvolk leren? Zaken als samenwerken en communicatie passeren de revue. Een interactieve en educatieve voorstelling vol humor en bijzondere wetenswaardigheden. Daar ben je natuurlijk…

Informatie

Thema: Ontmoeting en verbinding
Dit is een: Lezing
Duur: 45 minuten
Gegeven door: William Mosch

Ga de uitdaging aan en ontdek de teamplayer in jezelf!
We gaan in 8 groepjes van 4 deelnemers met elkaar een denkbeeldige stad bouwen volgens een vooraf vastgesteld plan. Dat doen we met het spel Utopia. Het doel is de gebouwen zo op de plattegrond neer te zetten dat van alle kanten de aanzichten kloppen. Alleen door goed samen te werken en door goed naar elkaar te luisteren kom tot je de gewenste unieke oplossing.

Informatie

Thema: Ontmoeting en verbinding
Dit is een: Activiteit
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Sjaak Griffioen

De kracht van een compliment: Hoe een klein gebaar grootse effecten heeft! We gaan elkaar ontmoeten en de verbinding met elkaar vinden door elkaar complimenten te geven. Dit doen we op een gezellige en speelse manier. Deze werkvorm kun je als docent goed inzetten tijdens de lessen.

Informatie

Thema: Ontmoeting en verbinding
Dit is een: Workshop
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Marrit Middelaar

Ga je mee op expeditie naar de Cho Oyu? Neem warme kleding en extra zuurstof mee, want we gaan in een rap tempo omhoog. Tijdens mijn verhaal zal je vernemen dat, ondanks dat de expeditieleden hetzelfde doel hadden, de verbinding in het team zeer matig was. Dit had catastrofale gevolgen.

Informatie

Thema: Ontmoeting en verbinding
Dit is een: Lezing
Duur: 45 minuten
Gegeven door: Marlies Neefjes

Op 19 jarige leeftijd begon zijn avontuur binnen de wereld van de Special Forces van het Korps Commandotroepen. Eerst vanuit nieuwsgierigheid naar de grenzen van lichaam en geest, maar al snel vanuit de passie voor het werk, de teamgeest, de broederschap en de persoonlijke ontwikkeling.

De lezing gaat over persoonlijk leiderschap, zelfreflectie, samenwerken, moed tonen, bewuste keuzes maken en je eigen invloed. Wat kan jij morgen al anders doen om hier een stap in te maken?

Informatie

Gegeven door: Eric Weggewijs
Geboren en getogen in Swifterbant met handen en voeten in de klei. Tot op de dag van vandaag heeft dit invloed op wat hij denkt, zegt en doet. Principes als gelijkwaardigheid, diversiteit, samenwerking en eenvoud lopen als een rode draad door zijn leven.

Rob Smits is oefenmeester in durven en auteur van het boek Durf is te doen. In zijn lezing “Vijf Grensverleggers voor Meer Durf in het Onderwijs” verkent hij de essentiële rol van durf in het onderwijs van vandaag. Daarnaast licht hij dynamiek van het durven inhoudelijk toe.

In een tijd van snelle en complexe maatschappelijke veranderingen is durf een noodzakelijke eigenschap voor onderwijsprofessionals. Het gaat niet alleen om het nemen van risico’s, maar ook om het opkomen voor waarden, het maken van fouten en het leren daarvan.

Rob Smits biedt vijf manieren aan waarop onderwijsprofessionals meer durf kunnen tonen en zo het onderwijs kunnen verbeteren:

1. Wees een Durf-Deuger!
2. Grip Krijgen
3. Tegenspraak
4. Durf kwetsbaar te zijn
5. Vraag en geef elkaar support

Durf is niet langer een keuze, maar een noodzaak in ons onderwijs. Rob zal ons aanmoedigen om vastgeroeste gewoonten te doorbreken, tegenspraak te omarmen, en een omgeving te creëren waarin innovatie en groei centraal staan.
Mis deze kans niet om nieuwe inzichten te verwerven en jouw onderwijspraktijk te verrijken!

Informatie

Gegeven door: Rob Smits

Terwijl we elkaar steeds minder lijken te begrijpen, ongelijkheid en polarisatie toenemen (en het neoliberale systeem met focus op het economische individu en eeuwige groei wringt), raken we meer en meer overtuigd van ons eigen gelijk in ons eigen kringetje. Maar wat als er geen gelijk is? Wat als een eensluidend antwoord niet bestaat? Wat als er niet één juist pad is op weg naar de uitgang?

In deze lezing maakt Jeanneke Scholtens je deelgenoot van de wereld van toekomstdenken; van trendwatching tot speculatief ontwerp, van scenariodenken tot longtermism. Haar pleidooi? Leef in de toekomst! Daar wordt het nu beter van

> Hoe werkt toekomstdenken en wat heb je eraan?
> Ze leert het publiek in ruim een uur de positieve principes toekomstdenken
> Ruimdenken als remedie tegen kleingeestigheid en een toekomstdepressie

Informatie

Gegeven door: Jeanneke Scholtens
Jeanneke Scholtens is toekomstonderzoeker, spreker en eigenaar van Buro Zorro, Tafelgenoten en What’s in store for the Future. Met een MA in geesteswetenschappen bespreekt en onderzoekt ze thema’s waar mens, technologie, wetenschap en filosofie elkaar raken.

Rob Smits is oefenmeester in durven en auteur van het boek Durf is te doen. In zijn lezing “Vijf Grensverleggers voor Meer Durf in het Onderwijs” verkent hij de essentiële rol van durf in het onderwijs van vandaag. Daarnaast licht hij dynamiek van het durven inhoudelijk toe.

In een tijd van snelle en complexe maatschappelijke veranderingen is durf een noodzakelijke eigenschap voor onderwijsprofessionals. Het gaat niet alleen om het nemen van risico’s, maar ook om het opkomen voor waarden, het maken van fouten en het leren daarvan.

Rob Smits biedt vijf manieren aan waarop onderwijsprofessionals meer durf kunnen tonen en zo het onderwijs kunnen verbeteren:

1. Wees een Durf-Deuger!
2. Grip Krijgen
3. Tegenspraak
4. Durf kwetsbaar te zijn
5. Vraag en geef elkaar support

Durf is niet langer een keuze, maar een noodzaak in ons onderwijs. Rob zal ons aanmoedigen om vastgeroeste gewoonten te doorbreken, tegenspraak te omarmen, en een omgeving te creëren waarin innovatie en groei centraal staan.
Mis deze kans niet om nieuwe inzichten te verwerven en jouw onderwijspraktijk te verrijken!

Informatie

Gegeven door: Rob Smits